Australië: Northern Territory en Noord-Westkust

26 september 2019 - Broome, Australië

Na de korte tussenstop in Singapore zitten we alweer 2 weken Down Under. We zijn weer helemaal gewend aan het camperleven. De meer ‘fancy’ campingplekken waar we stroom hebben, wisselen we af met de (bijna) gratis campsites die toch meestal het mooist zijn. Vanuit Darwin, Northern Territory zijn we via Katherine door het Kimberley-gebied richting Broome aan de westkust gereden.

Northern Territory blijft bijzonder met de woeste natuur, de enorme rotsformaties, de outback met het rode zand en de verschillende aboriginal communities die grote stukken land en national parks (terug) in bezit hebben. In tegenstelling tot ons eerdere plan maken we na Darwin een eerste tussenstop in Litchfield National Park. Omdat we gelezen hebben dat de mooiste kampeerplekken in het park vaak snel vol zijn, rijden we er vroeg heen en zoeken een mooi plekje, vlakbij De Florence Falls, waar we kunnen zwemmen. Bij de watervallen is het wel even slikken als we een groep mensen zien kijken naar een slang die tussen de rotsen wegglijdt, maar nadat de plaatselijke bevolking aangeeft dat het veilig is, durven we toch een duik te nemen. Daar waren we ook wel aan toe; het is erg warm. Op sommige dagen staat de temperatuurmeter om 7 uur ‘s ochtends al op 30 graden. En het was goed dat we op tijd waren voor de campsite; in de namiddag lopen de ongeveer 25 plekken snel vol.

Na Litchfield rijden we richting Nitmuluk National Park waar we o.a. een boottocht door de prachtige  Katherine Gorge maken. De gids weet te vertellen dat hier verschillende films zijn opgenomen, waaronder de film ‘Top End Wedding’ die kortgeleden is uitgebracht. Hierna rijden we een paar dagen flink door richting het westen, omdat het daar iets koeler is en we rustig de tijd willen nemen om langs de Westkust verder naar het zuiden af te dalen. Na de grensovergang van Northern territory naar West-Australië is het weer 1,5 uur vroeger zodat het tijdverschil met Nederland nu 6 uur is.

Tot nu toe is het nergens echt druk; het hoogseizoen is sinds een maand voorbij en overal kunnen we rustig rondkijken zonder over hordes mensen te struikelen. Erg fijn. We blijven 4 dagen in Broome, o.a. om hier de zeldzame ‘snubfin-dolfijnen’ te spotten. En dat lukt!   Verder ook genoeg te zien in Broome: mooie uitzichtpunten, de geschiedenis rond de parelindustrie, Chinatown en geweldige stranden (o.a. Cable Beach, waar eind 19e eeuw de eerste onderzeese telegrafie-kabel tussen Australië en Java werd gelegd). Kortom: een mooie plek om wat langer te blijven plakken. Ook pikken we nog een filmpje mee in ‘Sun Pictures’, de oudste openluchtbioscoop ter wereld, waar stomtoevallig ‘Top End Wedding’ draait! En dat is wel een heel aparte ervaring; met popcorn en een ginger-beer in de hand kijken we naar een enorm scherm, terwijl vliegtuigen vlak over ons heen scheren, net als de (best grote) vleermuizen! De film zelf is wat slap maar de beelden in Katherine gorge en de Tiwi-eilanden boven Darwin maken veel goed.  We hoopten in Broome ook de de humpback walvissen te zien, maar helaas…dit jaar zijn ze eerder vertrokken dan normaal. Maar ze trekken richting het zuiden, dus wie weet lukt het later deze reis nog! Vanaf morgen trekken we verder.

Het plan is om in ieder geval naar Karijini National Park te gaan en iets langer te blijven in Coral Bay, Exmouth en het Ningeloo-reef, om te snorkelen. De rest zien we wel. Hierbij alvast een aantal foto’s van de eerste weken. De rest volgt de komende tijd als we onderweg zijn.

1. Yvette van Ginkel:
    26 september 2019
    Wat een prachtige natuur zeg! En mooi compact campertje. Leuk om weer jullie avonturen te lezen, heel veel reisplezier nog xx.
  2. Ludo:
    26 september 2019
    Hans en Susan, heerlijk om jullie verhalen te lezen en de plaatjes erbij te zien. Prachtige foto's. Echt genieten.
  3. Mirjam:
    26 september 2019
    Hoi! Wat een enorm wijds land is het toch. Prachtige foto's en leuk jullie verhaal weer te lezen. Goede reis en fijn dat jullie zo genieten.
  4. Heico:
    26 september 2019
    Mooi om te zien dat jullie zo'n fijne tijd hebben daar! Ik mis nog wel een beetje de actiefoto's...Hans in gevecht met een salty croc die 's avonds op de barby gaat (yummeee), Susan op de vlucht voor een horde casuarissen...Gewoon om dat Crocodile Dundee gevoel een beetje te accentueren...We wachten af!
  5. Jan en Rita:
    Hoi Hoi

Wat weer een leuk verhaal luitjes...jullie genieten zo te lezen en te zien...👍👍😁 Vooral zo doorgaan met de mooie verslagen en mooie foto...erg leuk om te lezen....doe voorzichtig en nog veel plezier.

Lieve groetjes..ome Jan en tante Rita😍😍🖐
  6. H&H:
    26 september 2019
    Toppie toppie hoor, geweldige reis!!!
    Hoe bevalt de buscamper?
    Gr. H&H
  7. Trijnie Schreiner:
    26 september 2019
    Leuk om te lezen! Veel plezier nog!
  8. Ben en Alice:
    26 september 2019
    Niet voor niets een filmlocatie. Ziet er prachtig uit (m.u.v. die welkomstbordjes aan het strand😬). Geniet ervan. ❤️
  9. René, Erna, Martin en Lara:
    26 september 2019
    Wat weer een mooi reisverslag en geweldige foto’s. Geniet er nog maar lekker van, wij genieten met jullie mee 😘
  10. Ellie Fischer:
    27 september 2019
    Prachtige foto's en jullie nemen ons, met het mooi geschreven verslag, mee op jullie reis. Wat een mooi land.
    Goede reis en tot jullie volgende avontuur....
    Lieve groet, Eltjo en Ellie 😘
  11. Thom:
    27 september 2019
    Jeeeeemig Hans!!!!! Gave foto:s!!!!! Enorme kostenpost op je reisbegroting DIE fotograaf van national geographic mee te nemen voor de foto's.
    Maaarrrrr investering dubbel en dwars waard!!!! Erg mooi!!!! Tsja kunnen we zelf niet he ;-)

Hahajaj zo dat was mijn jaloezie ff ;-) . Fantastisch om te zien!!!! Kan wel zeggen geniet ervan....... Maar de foto:s en de verhalen spreken voor zich.
    Super!!!!!! Maak er samen nog maar veel verhalen foto:s em annekdotes! Echt tof!!!!
  12. Hilly Hogenbirk:
    30 september 2019
    hee dag lieve levensgenieters.....zo mooi.... jullie foto's te zien en ervaringen te lezen en daardoor ook een beetje mee te beleven. Dank je wel!!
    tante Hill
  13. Bastien:
    30 september 2019
    Wat heerlijk om zo met jullie mee te genieten!!wat toch een fantastisch avontuur.geniet nog heeeeel veel samen!warme knuffel!!!
  14. Gerda schierbeek:
    1 oktober 2019
    Hoi susan en hans leuk om jullie te volgen mooi toch Australië geweldig geniet ervan
  15. Alain:
    1 oktober 2019
    Wat een luxe camper zeg... jullie levensstandaard is wel enorm opgevijzeld, zeg! :-D. Geniet lekker daar Down Under!
  16. Jc veen:
    3 oktober 2019
    Lieve Hans en Susan, wat een prachtige foto s en wat beleven jullie veel geniet er nog maar even lekker van. groetjes vanuit een mooi Scheemda
  17. Johann:
    7 oktober 2019
    Het ziet er prachtig uit. Jullie zijn ontzettend actief en genieten nog steeds volop, zo te lezen. Geweldig toch.
  18. Nico Evers:
    11 oktober 2019
    Hallo Hans en Susan, fantastisch wat een reis. Ik word wel een tikje jaloers. Kom niet verder dan Zuid-Frankrijk. Hele mooie foto’s en een geweldig filmpje van de verkeersregelaar. Ben benieuwd naar wat nog komen gaat. groet Nico Evers
  19. Ingrid Bergwerf:
    13 oktober 2019
    Lieve Susan en Hans,
    Wat een fabelachtige reis... Als ik naar de foto's kijk: fantastische natuur in Australië en totaal andere culturen in Buthan en Nepal. Wat een ervaringen! Ook regelmatig contact met 'locals', zo te zien; geweldig. En wie van jullie schrijft er zo boeiend :-) ? Of beiden? Echt heel leuke reisverhalen om te lezen! Super leuk deze reislogger! Jullie hebben dit zó verdiend; ik wens jullie nog een prachtige voortzetting. Veel liefs, Ingrid Bergwerf
  20. Carla en Peter:
    14 oktober 2019
    Ha globetrotters, wat heerlijk om weer het vervolg te lezen en jullie schitterende foto's te bekijken. Het is net alsof we even met jullie in de camper zijn meegereden. We nemen er een gemberbiertje op en steken onze duim omhoog voor de volgende rit/blog! XX Peter en Carla